Nebezpečí mluvení
Zvědavost
Neumí-li někdo nic podržet pro sebe, nýbrž musí všechno vypovídat, jak to dobré, tak to špatné, pak máme dojem, že ten člověk nemá žádnou hloubku. Nezná tajemství. Nemůže s tajemstvím žít, nemůže tajemství unést. Proto ani nemůže do tajemství hlouběji proniknout. Zničí tajemství tím, že chce o něm ihned mluvit. V tomto ustavičném mluvení se konec konců skrývá strach před tajemstvím a možná i strach před samým Bohem. V mluvení chce člověk všechno pojmenovat, všechno prohlédnout, sdělit a tím i ovládat. O čem mluvím, to mám v rukách. Hodím to druhému. Nemůže mne to tudíž porazit.
Posuzování druhých
Touha po slávě
Kdo mluví, ten chce, aby se mu věnovala pozornost. Kdo mluví, ten očekává, že mu budou lidé naslouchat, že ho budou brát vážně. A dost často očekává, že bude uznáván nebo dokonce obdivován. Aniž by si toho povšiml, obrací slova tak, aby mu pomohla vzbudit uznání. Tak mluvení slouží ukojení touhy po slávě.
Zanedbávání vnitřní bdělosti
Sv. Benedikt mluví o důležitosti mlčení velmi zřetelně. Je toho mínění, že dokonce i o dobrých věcech je lépe mlčet spíše než mluvit. Jako by tím chtěl říci, že je prakticky nemožné mluvit o dobrých věcech a nepřijít při tom do kontaktu se zlými, tak jako je nemožné jíst maso a před tím něco živého nezabít.
Sv. Benedikt nás tím chce upozornit na to, jak se do našich řečí vplíží i zlo. Toto poznání nás však nemá vrhnout do úzkosti. Protože abychom se vyhnuli hříchu, nesměli bychom už vůbec mluvit. Ale Benediktovi nejde tolik o čistotu od hříchu, jako spíše o to, abychom si o sobě nedělali žádné iluze. Ideální obraz, který v sobě nosím v hloubi svého srdce a na němž tak křečovitě lpím, je ničen stále více a více: nemusím se s ním už vláčet sem a tam, smím být tím, kým jsem.
Je k tomu třeba jistého humoru, aby se člověk mohl při svém mluvení přistihnout, že je hříšník. Prožitek vlastní slabosti pak nevede ke skrupulózní úzkosti, ale k pocitu vnitřní svobody. Zkušenost toho, do jakého nebezpečí mne uvádí mé mluvení, je současně zkušeností, že jsem akceptován, že jsem ukryt v odpouštějící Boží lásce.
Anselm Grün