Od televize k řeči
V nesčetných studiích sociologové a psychologové už po řadu let prokazují rozporuplné působení televize na moderní společnost, zejména na děti a mládež. Četní autoři dokazují, že v některých zemích tráví mládež více hodin před obrazovkou než ve škole, že vedle pozitiv má televize na děti a mládež v mnohém i vliv negativní.
Vechny
prameny se shodují v tom, e ve starém Øecku bývala rétorika, tedy
vìda o umìní mluvit a jednat s
lidmi, jednou z nejváenìjších vìd: královnou vìd byla
filozofie, bádající o základních
otázkách lidského ivota, jeho smyslu, o pravdì, o logice myšlení - ale hned
vedle ní byla uvádìna rétorika. Proè asi?
Ji staøí Øekové
Øecká
demokracie pøedpokládala, e se celá obec sejde, aby
rozhodla o nejzávanìjších otázkách. Tyto otázky však nìkdo musel obèanùm vyloit -
nezapomeòme, e neexistuje tisk, nemluvì o rozhlasu
a televizi. Hlavním komunikaèním prostøedkem je ivý lidský hlas. Ten
musí ovládnout celé námìstí, amfiteátr, senát. Ten musí vyslovovat
zøetelnì a mluvit pøesnì,
jednoznaènì. Politik, herec, soudce, uèitel, obchodník - ti všichni byli úspìšní èi neúspìšní v té míøe, jak
dalece byli rétory, jak dalece dokázali hlasem ovládnout
prostor a argumenty ovládnout mysl.
Nezapomeòme
dále, e po staletí byly celé národy
negramotné: jak jinak vysvìtlit lidem v takových zemích, co je pro nì
dobré èi špatné, co mají dìlat èi naopak?
(...) V takových podmínkách vše záleí na ivém slovì. V takových podmínkách ovšem záleí také a pøedevším na - øeèníkovi. Øekové vìnovali mnoho
úvah ve svých spisech problému pravdy v rétorice a
problémùm etiky rétora. Dobøe si uvìdomovali, e jako nù mùe èlovìku ukrojit
kus chleba nebo probodnout srdce, tak i øeè mùe nadchnout
tisíce lidí k velkým èinùm - nebo k
divokému øádìní.
Extrovert
nebo introvert?
Jistý
anglický myslitel pøednedávnem prohlásil: je stále ménì profesí pro introverty.
Co tím vlastnì myslel? Ji dnes - a co teprve zítra - je stále více povolání vhodných pro takový typ lidí, které psychologové nazývají extroverty.
(...) Extrovert je opak introverta, tedy èlovìka obráceného do sebe a spíše se vyhýbajícího èastým kontaktùm s lidmi. U
extroverta se naopak zdùrazòuje, e lidi kolem
sebe nejen snáší, ale pøímo vyhledává, e kontakt s
lidmi kolem sebe potøebuje, e je povauje nikoli
za obtí a souení, ale naopak cítí se mezi
nimi jako ryba ve vodì. Takový èlovìk rád navazuje
nové známosti, nemívá zbyteèné zábrany, je
vstøícný a sociabilní.
Nu a náš anglický myslitel se
právì domnívá, e moderní doba nabízí stále více moností uplatnìní takovým
extrovertùm. Má pravdu? A jestlie ano, co to prakticky znamená?
Podle zákona
kontrastu zkusme si pøedstavit nejprve profese vhodné pro introvertní povahy.
Pomineme-li profese tak výjimeèné, jako je astronom drící slubu sám a sám nìkde na vzdálené
observatoøi, mùeme se shodnout, e introverty najdeme
mezi umìlci, kteøí mnohdy píší, malují, tvoøí nejradìji sami, e se s nimi
setkáme ve vìdeckých ústavech,
mezi lékaøi apod. Ale i zde se u setkáváme stále více s týmovou prací.
Naproti tomu
je fakt, e profese, kde je èlovìku lépe, je-li extrovertem, jsou
pøeèetné - a poèetné: uèitelé a novináøi, herci a pracovníci slueb, knìí a velitelé, politici a
právníci, hlasatelé a prùvodci turistù, úøedníci a taxikáøi atd. atd.
Avšak pøedevším - pracovníci v celé hospodáøské
sféøe: mistøi a vedoucí provozù, manaeøi a pracovníci øídících aparátù, reklamní pracovníci a dealeøi, obchodníci a prodavaèky... Ne,
zdaleka nejde o úplný výèet - sami jistì mùete doplnit
další profese. Take se zdá, e náš anglický myslitel má
pravdu. Ale proè se touto jeho pravdou zabýváme hned v úvodu našich úvah o rétorice?
Obdobnì se
upozoròuje na význam ivého slova herce na
divadle na rozdíl od jeho projevu prostøednictvím televizní obrazovky,
radiopøijímaèe, gramodesky.
Pasivní ivotní styl
Dotkli jsme
se obrazovky - zde je nutno se zastavit, nebo se tím otevírá celá nová oblast
argumentace ve prospìch rozvoje a uplatnìní rétoriky. Oè jde?
Za jeden z nejzávažnějších těchto
vlivů se považuje zpasívnění, tedy netvůrčí a jen přejímající způsob reagování. Uvádí se, že mladá generace čeká, co jí bude dáno prostřednictvím obrazovky, ta že jí v seriálech
zprostředkuje vše, i hlavní díla lidské kultury,
ovšem zjednodušeně a bez uměleckého prožitku. Že se mládež vzdaluje knize, tím ale také logickému myšlení, vlastnímu promýšlení, samostatnosti, že potom stejně reaguje i
ve třídě, kde se
ostatně také stále víc zařazuje
obrazovka do výuky. Když však dítě přijde domů – přivedeno z práce unavenou matkou ze školky, je
mnohdy zase znovu odkazováno na
televizní obrazovku, kde se „právě dává něco pro tebe!“ Jakpak by ne – při těch desítkách programů, kanálů, satelitů...
V některých zemích se podařilo
vzburcovat proti tomuto vývoji veřejné mínění a dokonce přimět rodiče, aby se
sami více dětem věnovali a neodkládali je před obrazovku. Avšak – chyba lávky! Brzy
se ukázalo, že se
vlastně mnoho nezměnilo: maminka tedy více vyprávěla, tatínek tedy více kreslil – a dítě zase sedělo a dívalo se a jen pasivně přijímalo. A tak se v těchto zemích (např. v
Japonsku) zákonitě došlo k třetí fázi – celý proces zásadně obrátit: učinit z dítěte aktivní subjekt. Jak?
Hlavní metodou se stalo toto: vést
dítě tak, aby ono samo vyprávělo, co ten den prožilo ve škole, na ulici, s kamarády, na co
se těší a co ho mrzí, aby samo popisovalo, co vidí kolem
sebe doma, v přírodě, aby ono,
a ne maminka vyprávělo pohádku, ono vyprávělo dospělým o svých hračkách a o čem přemýšlejí jeho
kamarádi. Živé vyprávění totiž činí dítě aktivním tvůrcem, a nikoli pasívním příjemcem. Živé vyprávění je nutí přemýšlet, promýšlet i vymýšlet, tedy
rozvíjí jednak
rozum, také však
fantazii. Živé vyprávění zvyšuje jeho pohotovost a schopnost reakcí v jakýchkoli
situacích. V neposlední řadě však se po čase u malého „rétora“ zvyšuje jeho vlastní sebevědomí, což je
nepochybně nejcennější přínos v jeho vývoji.
Prof. Jaroslav Kohout
Počet přečtení: 115
Datum: 17. 11. 2025