Zažeň plastové monstrum
Každý, kdo trochu zná situaci v jihovýchodní Asii, dobře ví, že plastové znečištění je zde všudypřítomné. Problém ale vznikl někde jinde než tady – v zasedacích místnostech nadnárodních společností, které se rozhodli, že navezou své zboží zabalené v jednorázových a nerecyklovatelných plastech do míst, kde na ně nebyla připravena žádná infrastruktura schopná jejich nápor zvládat. Když to zjednoduším, tyhle společnosti vytvořily #PlastovéMonstrum.
Proto jsme se rozhodli poslat tohle plastové monstrum zpátky tam, odkud přišlo. V rámci hnutí #BreakFreeFromPlastic, požadujeme, aby velké firmy přišly s konkrétními a odvážnými kroky, které zastaví produkci plastů na jedno použití.
Společnosti Nestlé a Unilever jsou jedni z nejhorších plastových znečišťovatelů Filipín. Ukázala to série úklidů a brand auditů, které provedla naše partnerská organizace GAIA. Aktivisté a aktivistky Greenpeace už navštívili ředitelství firmy Unilever v nizozemském Rotterdamu a doručili firmě obří model monstra vyrobený z plastu sesbíraného v životním prostředí.
Nyní chceme vyzvat i firmu Nestlé, aby převzala zodpovědnost za plastové monstrum, které vytvořila. S lodí Beluga plujeme po řece Rýn přes Nizozemsko, Německo a Francii a vezeme s sebou další plastové monstrum, abychom doručili firmě jasný vzkaz.
Firma Nestlé nedávno konečně přiznala, že recyklace takhle velkou krizi nevyřeší. Ale stále nepostupuje s takovou urgencí a v takovém měřítku, aby účinně řešila plastové znečištění a obaly na jedno použití.
Nestlé používá ročně 1,7 milionů tun plastových materiálů. V posledních pěti letech se množství plastu, které používá, zvýšilo o 5 procent. Přes 98 procent všech produktů Nestlé je zabaleno v jednorázových plastových obalech a podle analýz dělaných po různých světových úklidech je Nestlé třetím největším plastovým znečišťovatelem na světě.
Chceme, aby Nestlé začalo dělat to, o čem zatím jenom mluví: omezilo jednorázové plasty ve svém dodavatelském řetězci a investovalo do nových systematických řešení. Změna materiálu za jinou alternativu na jedno použití totiž není řešení.
Nestlé, je čas přihlásit se k zodpovědnosti za spoluvytvoření globální plastové krize. Je načase začít jednat.
Mirjam Kopp, Greenpeace