Všechny články
Recepty
Strava
Vztahy
Zdraví
Životospráva
Další...
Nemoci

Jak na regeneraci po úrazu? Nic neuspěchejte!

Stal se vám nepříjemný úraz, který vás vyřadil ze sportu, nebo dokonce z běžného života? Jistě už teď myslíte na to, jak se co nejrychleji do obvyklého procesu vrátit. To může být paradoxně chyba, kvůli které vše bude trvat mnohem déle. Klíčem k rychlému uzdravení je totiž trpělivost.
Rubrika: Různé
|
Typ článku: Články

Regenerace začíná ihned po návratu od lékaře

Za regeneraci někdy mylně považujeme období, kdy začínáme například pochroumanou končetinu postupně rozcvičovat, nejlépe za dohledu odborníka. Jenže regenerace začíná hned pár hodin poté, co se vám nepříjemnost přihodí. Spočívá v dodržování klidového režimu a všech pokynů lékaře.

Jestliže vám tedy doktor nařídí klidový režim, zapomeňte na to, že se třeba s ortézou na koleni budete snažit uklidit celý dům, nebo dokonce dojíždět do práce. Zbytečně by se tím zvýšilo riziko, že se doba hojení protáhne, nebo se dokonce ještě více zkomplikuje.

Tip: Abyste dokázali nečekaný výpadek příjmů snáze přečkat, měli byste mít sjednané životní pojištění. S ním můžete dostávat od pojišťovny plnění v případě pobytu v nemocnici, při pracovní neschopnosti, nebo z titulu zranění či závažné choroby a z nich plynoucích trvalých následků. Díky tomu budete více v klidu i psychicky. I psychická pohoda přitom může pomoci k rychlejší léčbě.

Dostatek spánku a stravy

Zejména v prvních dnech vaše tělo potřebuje především dostatek toho nejzákladnějšího – tedy rozmanitou stravu, tekutiny a spánek. Preferujte čerstvé potraviny bohaté na živiny, v případě tekutin je nejlepší volbou čistá neperlivá voda a spánku byste měli mít minimálně 8 hodin denně, ačkoli v případě vážnějších zranění si tělo samo řekne, pokud bude spánku potřebovat více. Nedivte se, pokud najednou naspíte každý den 10 a více hodin, a nesnažte se v tomto tělu bránit. Pocit provinilosti určitě není na místě.

Kdy začíná pohybová regenerace?

Když přečkáte prvotní období hojení, nastane období pohybové regenerace. Kdy taková doba přijde, záleží na závažnosti poranění. Obvykle se poraněná oblast začíná rozcvičovat několik týdnů po nehodě. Cílem je, pokud je to možné, návrat do stavu, který odpovídá funkčnosti před poraněním.

U každého se samozřejmě liší, co to znamená. Jiné nároky má profesionální sportovec a jiné osoba, která je pohybově spíše pasivní. V tomto směru je kromě pohledu fyzioterapeuta a lékaře nutné, aby si i pacient sám řekl, kdy stav považuje za uspokojivý.

V této fázi je nezbytné přesně dodržovat pokyny odborníků a na cvičení nezapomínat. Současně byste ale neměli být příliš horliví a poraněné svaly, kosti, šlachy či klouby nepřetěžovat nad rámec doporučených dávek. V obou případech pochybení může dojít k prodloužení doby hojení, nebo dokonce k obnově poranění. Počítejte s tím, že zejména v závažných případech může období návratu do původního stavu i za ideálního průběhu trvat až několik měsíců.

Počet přečtení: 119
Datum: 1. 4. 2023