Otroci prosperity
Pokud by sami prodejci a kupující stáli vně tohoto proudu, jeho tok by se nemohl rozvinout do plné šíře. Proto je třeba, aby se prodejnými stali také sami prodejci, trh je tím obohacen o nový žádaný artikl.
Zatímco otrokářství představovalo zavrženíhodnou formu kupčení s druhými lidmi, nová prodejnost je moderní formou obchodování s člověkem, kde aktivitu přejímá dobrovolně a s radostí sám prodávaný. Tím, že zvýší svou prodejnost, zvyšuje vlastní profit. Vznikají tak jacísi novodobí otroci prosperity, kteří se mohou pohybovat docela volně a bez pout, protože se sami touží prodat, a to co nejvýhodněji.
O umění prodat se v co nejvýhodnějším kurzu vědí hodně obchodní cestující, a také politici, kteří nejsou v podstatě nikým jiným než obchodnímicestujícími nabízejícími bez ohledu na svou firemní příslušnost jediný artikl: lákavý příslib budoucí prosperity. Dale Carnegie, vynikající odborník na prodejnost, sebral řadu cenných rad, jak se prodat finančně co nejvýhodněji. Jeho moudrosti jsou postaveny na jediném receptu: „Chcete-li, aby si vás lidé koupili, lichoťte jim." Mistr v této souvislosti doporučuje: „Pes je jediným živočichem, který nemusí pracovat pro svou obživu. Slepice musí snášet vejce, kráva zas musí nadojit mléko a kanár musí zpívat. Ale pes si vydělává na své živobytí jen tím, že vás má jednoduše rád."
Carnegie učí, jak si počínat, aby vaše přítulnost k těm, kdo si vás mají koupit, byla co nejpřesvědčivější. Záleží přitom i na zdánlivých drobnostech a Carnegie uvádí příklad obchodních společností, které vychovávají své telefonistky k tomu, aby jejich hlas vyjadřoval nadšení a zájem. Ten, kdo volá, cítí hned od začátku, že společnost se o něj živě zajímá.
Skutečná prodejnost však nekončí u příjemného hlasu a schopnosti vlichotit se potenciálnímu kupci. Chce-li se člověk výhodně prodat, musí především bezpodmínečně uvěřit tomu, že svého kupce doopravdy miluje. Každé zdání přetvářky může snížit cenu toho, kdo se prodává. Dobré obchody dělá jen ten, kdo se dokáže prodat bez jakýchkoliv postranních úmyslů. Ty pouze snižují kvalitu zboží.
Zboží, které se usmívá, prodá se zaručeně nejlépe. Úsměv je při prodeji sama sebe důležitou strategií a Carnegie doporučuje svým klientům usmívat se na zkoušku po celý týden a pak vyhodnotit obchodní obrat. Těm, kterým právě do smíchu není, přitom doporučuje: „Donuťte se zasmát. Jestliže jste sám, zkuste si začít hvízdat nebo broukat nějakou melodii. Chovejte se, jako byste už byli úplně šťastní..."
Výsledky, jichž jde tímto způsobem dosáhnout, jsou naprosto přesvědčivé. Nejen smějící se kráva, ale i smějící se makléř prodává lépe. Slovy usměvavého burzovního makléře, jenž se svěřil Carnegiemu: „Poznal jsem, že úsměv mi přináší dolary, dokonce mnoho dolarů denně."
Kruh se uzavírá, dobré obchody jsou dobrým důvodem k dobré náladě a k úsměvu, který prodá ještě více. Výsledná prosperita dosažená naprostou prodejností všeho a všech je pak, věřte nebo ne, přímo k popukání.
Z knihy Jana Kellera „Abeceda prosperity". Vydalo nakladatelství Doplněk.