Cigaretka
Cigareta je především malý ekonomický zázrak. Protože je tabák pěstován zpravidla v zemích s nejnižší hodnotou pracovní síly, a továrny na cigarety často stavěny v méně vyvinutých zemích, je rozdíl mezi náklady a tržbami obrovský. Tabákové firmy vysoce prosperují, i když jim velkou část zisku nekompromisně ukrajují daně státu, který jakožto zosobnění vůle lidu dozírá nad tím, aby lid nebyl zabíjen zbytečně, tedy bez odpovídajícího finančního efektu. Krabička cigaret je ovšem též zázrak dizajnérský. Přitahuje svou elegancí a jednoduchým vkusem. Je lesklá, čistá, vše na ní i v ní je úzkostlivě pod kontrolou, vše stále znovu váženo a měřeno. Je naprosto nepřípustné zabíjet vzácné klienty cigaretami, které by obsahovaly třeba jen o zlomek gramu méně než praví norma, či byly o milimetr kratší anebo delší.
Preciznost přípravy tabáku, papíru i balení a všudypřítomnost kontroly při výrobě je zárukou nejvyšší solidnosti firem obchodujících se smrtí. Zákazník, který by shledal na zakoupeném výrobku jakoukoliv vadu, bude královsky odškodněn, a firma se mu písemně omluví. Celý proces pomalé smrti kuřáka musí probíhat v normě a za přísných bezpečnostních opatření. Tabákové firmy respektují bezvýhradně tento základní vzorec fungování celé naší civilizace, který nalezl svůj výraz též v "ekologických" normách přípustného znečišťování a otravování prostředí.
Krabička cigaret je ovšem též malý vědecký zázrak. Existuje jen málo výrobků, na jejichž testování bylo vynaloženo tolik odborného úsilí. Účinky kouření byly zvlášť precizně testovány na zvířatech. Jako pokusná zvířata jsou často používáni chrti, kterým je otevřen hrudník a kouř z hadice vháněn přímo do průdušnice. Srdce mají přitom napojeno na rozličné měřicí přístroje. Podobně králíci jsou napojeni na zařízení, které vede kouř otvorem proříznutým v krku. Díky nesčetným pokusům tohoto druhu dnes zcela spolehlivě víme, že chrtům ani zajícům kouření nedělá dobře. V důsledku toho přibyla na okrajích tabákových reklam varovná větička Ministerstva zdravotnictví. Smrt stovek chrtů a tisíců zajíců tedy nebyla zbytečná a naše věda opět neobyčejně exaktně zabodovala.
Krabička cigaret konečně plně uspokojuje naši potřebu po neustálém růstu, další z vlastností vize prosperity. Zatímco počátkem let devadesátých umíraly na následky kouření ročně pouhé tři miliony lidí, rekordní žně se budou rok od roku zvyšovat. Je spočteno, že kolem roku 2020 bude umírat na následky kouření již 10 milionu lidí každým rokem. Představitelé tabákového průmyslu soudí, že máme ještě na víc. Prozřetelně se proto zaměřují ve svých reklamách především na dospívající mládež, právě v ní je budoucnost tabákového průmyslu. Ze dvou miliard dětí, které dnes žijí na Zemi, se jich zhruba 800 miliónů stane kuřáky. I když by z nich měl v důsledku kouření zemřít pouze každý třetí až čtvrtý, bude to čtvrt miliardy lidí. Tolik klientů věrných až za hrob už stojí za nějakou tu billboardovou reklamu apelující na odvahu a mužnost.
Z knihy Jana Kellera "Abeceda prosperity "Vydalo nakladatelství Doplněk.