Všechny články
Recepty
Strava
Vztahy
Zdraví
Životospráva
Další...
Nemoci

Pivo a Masaryk

V renomovaném odborném časopise British Journal of Addiction otiskli článek, jehož nadpis parafrázuje nápisy na krabičkách cigaret. Zní takto: "Varování: alkoholový průmysl není váš přítel". V článku autor bez velkých servítků popisuje praktiky alkoholového a tabákového průmyslu.
|
Typ článku: Články

Alkoholový i tabákový průmysl masivně propaguje své zboží s jediným cílem, totiž zvýšit jeho spotřebu.

Snahy o účinnou prevenci zesměšňuje.

Často se orientuje na zvláště zranitelné skupiny obyvatel, jako jsou národnostní menšiny nebo mladiství. Další praktikou bývá široká propagace z odborného hlediska neudržitelných názorů ve sdělovacích prostředcích. Na skutečném cíli alkoholového a tabákového průmyslu, totiž vyšší spotřebě, nic nemění almužny, které dávají na dobré viditelné účely. Je to jen další forma reklamy a pochopitelný projev snahy vypadat co nejlépe.

Reklamní triky alkoholového průmyslu nejsou ovšem nic nového. Roku 1930 při návštěvě pivovarnické výstavy nabídli pořadatelé Masarykovi pivo a připravený fotograf ho měl zvěčnit pro reklamní účely. Masaryk na výstavu sice přišel, ale když mu nabídli nádobu s pivem, nádobu neuchopil, ale zeptal se, co to je. Když mu odpověděli, že pivo, přejel prstem po pěně, olízl ho a řekl: "Brr, to je hořké." Připravený fotograf ho zachytil s omočeným prstem. Tuto fotografii později vydalo moravskoslezské ústředí Abstinentního svazu jako pohlednici. Masaryk své chování vysvětlil takto: "Pivo jsem nepil padesát let."

Od časů první republiky se leccos změnilo. Alkoholový a tabákový průmysl je dobře organizován i nadnárodně, pořádá tiskové konference a je schopen si kupovat i politiky a odborníky méně pevného charakteru.

 Karel Nešpor: Návykové látky - romantické období končí.

Počet přečtení: 2611
Datum: 29. 5. 2007