Pivo a Masaryk
Alkoholový i tabákový průmysl masivně propaguje své zboží s jediným cílem, totiž zvýšit jeho spotřebu.
Snahy o účinnou prevenci zesměšňuje.
Často se orientuje na zvláště zranitelné skupiny obyvatel, jako jsou národnostní menšiny nebo mladiství. Další praktikou bývá široká propagace z odborného hlediska neudržitelných názorů ve sdělovacích prostředcích. Na skutečném cíli alkoholového a tabákového průmyslu, totiž vyšší spotřebě, nic nemění almužny, které dávají na dobré viditelné účely. Je to jen další forma reklamy a pochopitelný projev snahy vypadat co nejlépe.
Reklamní triky alkoholového průmyslu nejsou ovšem nic nového. Roku 1930 při návštěvě pivovarnické výstavy nabídli pořadatelé Masarykovi pivo a připravený fotograf ho měl zvěčnit pro reklamní účely. Masaryk na výstavu sice přišel, ale když mu nabídli nádobu s pivem, nádobu neuchopil, ale zeptal se, co to je. Když mu odpověděli, že pivo, přejel prstem po pěně, olízl ho a řekl: "Brr, to je hořké." Připravený fotograf ho zachytil s omočeným prstem. Tuto fotografii později vydalo moravskoslezské ústředí Abstinentního svazu jako pohlednici. Masaryk své chování vysvětlil takto: "Pivo jsem nepil padesát let."
Od časů první republiky se leccos změnilo. Alkoholový a tabákový průmysl je dobře organizován i nadnárodně, pořádá tiskové konference a je schopen si kupovat i politiky a odborníky méně pevného charakteru.
Karel Nešpor: Návykové látky - romantické období končí.