McDonald’s a obchod se zdravím
Společnost McDonald’s sama na reklamu každý rok vynaloží miliardu dolarů. Takové částky snadno zastíní skromný milion dolarů, ročně vynaložených Národním institutem pro výzkum rakoviny na podporu konzumace ovoce a zeleniny – anebo milion a půl na edukaci veřejnosti ohledně cholesterolu.
Stravovací návyky dětí jsou firmou McDonald’s formovány už v období, kdy si ještě ani neumějí samy zavázat tkaničky. Ve věku tři až pět let si už děti zcela přirozeně vybírají takové potraviny a nápoje, o nichž se domnívají, že pocházejí z McDonald‘s. A to se týká dokonce například i mrkve. Je zdokumentováno, že určité skupině dětí lépe chutnala mrkev, která ležela na sáčku s logem McDonald’s.
Když dítě onemocní, znovu se (přinejmenším v USA) setká s výrobky značky McDonald’s, tentokrát v nemocnici. Zhruba jedna ze tří amerických nemocnic má ve svých prostorách rychlé občerstvení této firmy; u rodičů nemocných dětí tak má vzniknout dojem, že firma McDonald’s ví, co je pro dítě dobré. V některých případech se vše ideálně spojí již v názvu instituce; za příklad může posloužit Dětská nemocnice Ronalda McDonalda. V nemocnicích napojených na lékařské fakulty pak jasně vede značka Krispy Kreme (jedná se o typické americké koblihy, tzv. doughnuts). Nemocnice by měly přehodnotit praxi podávání vysoce kalorických a rafinovaných potravin na místech, kde se má poskytovat zdravotní péče vážně nemocným pacientům.
Připomíná to situaci z 80. let minulého století, kdy zastánci zlepšení zdraví veřejnosti vystupovali s radikálními požadavky, jako např. zákazu prodeje cigaret v nemocnicích. Snahou o to, aby se naše nemocnice staly nekuřáckými, jsme se připojili ke globální kampani za úplné vymýcení tabákového prokletí.
Úkol vymýtit nezdravou stravu z nemocničního prostředí je obtížný, ale obtížné bylo v minulosti např. i vyhlazení neštovic.
Ze serveru www.nutritionfacts.org