„Ošklivá“ zelenina má u zákazníků úspěch
Ten do svého sortimentu na měsíc zařadil papriky a okurky, které neodpovídají estetickým nárokům řetězců kvůli nestandardnímu zbarvení, velikosti či nepravidelnému tvaru. Ohlasy zákazníků byly pozitivní, „ošklivé“ okurky a papriky se podílely na celkových prodejích této zeleniny třetinou. Obchodu se následně podařilo sehnat novou várku „ošklivé“ zeleniny. České brambory, cibule, česnek, karotka a hrušky se první den vyprodaly během několika hodin.
Zdánlivým paradoxem je, že na trhu není nestandardní zelenina příliš dostupná. Je tedy možné, že až obchod výše uvedený sortiment vyprodá, v sortimentu ani přes zájem zákazníků zatím dále nebude. Zemědělci totiž nestandardní zeleninu vůbec nesklízejí, protože o ni dosud nebyl ze strany obchodů zájem. Právě pozitivní ohlasy ze strany zákazníků pro ně mohou být zásadním signálem, že se jim vyplatí „ošklivou“ zeleninu sklízet.
„Podle Organizace pro výživu a zemědělství OSN se kvůli vzhledu vyhodí až 20 % zemědělské produkce, což je obrovské číslo. V listopadu chystáme kulaté stoly s odborníky, kteří se pohybují v oblasti zemědělství a prodeje, abychom navrhli způsoby, jak využít i tuto odmítanou část produkce,“ uvedla mluvčí organizace Zachraň jídlo Anna Strejcová.
„Nezaznamenali jsme jedinou stížnost na tuto zeleninu, naopak byli zákazníci nadšení a děkovali za její zařazení do sortimentu,” řekl Tomáš Jeřábek, obchodní ředitel Rohlik.cz.
Firma prodává „ošklivou“ zeleninu levněji. Zákazníky tedy přitahuje nejen aspekt ekologický (snižování plýtvání jídlem), ale motivace je i ekonomická. „Je třeba říct, že zájem o nestandardní okurky a papriky snížil prodeje těch klasických. Na tom se ukazuje, o jak komplexní téma jde. Podstatné ale je, že se věci dávají do pohybu,” dodává Tomáš Jeřábek.
Přetištěno ze serveru www.bio-info.cz