Zájem o BIO potraviny stoupá
Podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin v tuzemsku ale zůstává nízký. V roce 2001 byl nižší než procento. První biopotraviny se objevily na českém trhu zhruba v roce 1991. Loni mělo certifikaci přes 1000 druhů, z toho 468 dovozových. Jejich ceny jsou vyšší než u běžných potravin - rozdíl může být 20 procent ale i takřka trojnásobek.
Poptávka přesto u řady bioproduktů převyšuje nabídku, v níž je například nedostatek mléčných výrobků, chleba a pečiva, brambor, ovoce a zeleniny, drůbežího, vepřového, vajec, nápojů nebo hotových jídel a polotovarů, uvedl Václavík. Překážkou pro větší rozvoj českého trhu s biopotravinami jsou podle něj hlavně málo rozvinuté distribuční kanály a malá transparentnost trhu.
Mezi spotřebiteli je celkově stále nízké povědomí o ekologickém zemědělství a jeho produkci. Typickým spotřebitelem biopotravin je žena ve věku 35 až 45 let s jedním nebo dvěma dětmi. Má střední nebo vysokoškolské vzdělání. Zajímá se o životní prostředí a o zdraví. Velkou část rozpočtu je schopna vydat na jídlo. Na 59 procent zákazníků, kteří kupují biopotraviny, je nakupuje pravidelně jednou až dvakrát týdně, 41 procent jen příležitostně.
Podle odhadů Green marketing se 55 procent všech biopotravin prodává prostřednictvím supermarketů. Další čtvrtinu představuje prodej ve specializovaných bioprodejnách a prodejnách zdravé výživy. Desetinu tvoří nezávislí prodejci potravin, osm procent přímý prodej a prodej na farmách. Ke konci roku 2002 Česká republika registrovala zhruba 235 tisíc hektarů ekologicky obhospodařovaných ploch. V systému ekologického zemědělství tak bylo zařazeno 5,5 procenta z obhospodařované zemědělské půdy, což je více než v řadě zemí Evropské unie.