Všechny články
Recepty
Strava
Vztahy
Zdraví
Životospráva
Další...
Nemoci

Zdravotní přínosy čiroku

Navzdory tomu, že v Africe a Asii je čirok důležitou součástí stravy, u nás je skoro neznámý. A čirok není jen důležitou obilovinou v mnoha oblastech světa, je také používán v lidové medicíně. Jaké asi může mít zdravotní přínosy?
Rubrika: Obilniny
|
Typ článku: Články
V jedné studii byly subjekty požádány o konzumaci čirokových nebo kukuřičných palačinek na večeři celé tři týdny. Obě skupiny se dočkaly poklesu cholesterolu o 20-30 %. Jenže oni zároveň nesměli jíst vejce a další potraviny zvyšující cholesterol, což mohlo sehrát svoji roli.

Nedávno provedená studie dospěla k závěru, že čirok může být důležitou součástí strategie k hubnutí u lidí, přestože čiroková skupina nezhubnula více kilogramů. Nicméně přestože jedli o stovky kalorií denně více, ztráceli více tělesného tuku. Možná je to vyšším příjmem vlákniny a dalších prospěšných složek čiroku, třeba rezistentního škrobu.

Většina škrobu v čiroku je buď pomalý škrob anebo škrob zcela rezistentní vůči trávicímu procesu v tenkém střevě. Výsledkem jsou úplné švédské stoly prebiotik pro vaši prospěšnou střevní flóru nacházející se v tlustém střevě. Evidentně nejde o samotný škrob z čiroku, nýbrž o interakce mezi proteiny a dalšími sloučeninami, jež působí proti štěpení škrobů, potlačují činnost enzymů rozkládajících škrob.

Čirok má díky tomu nejhůře stravitelný škrob ze všech obilovin, kvůli čemuž na něj bylo tradičně nahlíženo jako na podřadnou obilovinu. Podřadnou ve smyslu, že neposkytuje tolik kalorií. Neposkytování tolika kalorií je však v dobách epidemie obezity dobrá věc.

Když někomu dáte pšeničný a jinému čirokový muffin se stejným obsahem škrobu, tak u pšeničného uvidíte značně vyšší krevní cukry o 45 minut až dvě hodiny později a také vyšší nárůst inzulínu začínající téměř okamžitě. Celkově o 25 % nižší reakce krevního cukru u čiroku – a tělo muselo uvolnit jen zlomek inzulínu, aby se s ním vypořádalo, méně než polovinu!

U diabetiků to stejné: nižší nárůst cukru v krvi po čirokové kaši než po kukuřičné, kterou tělo snadněji stráví, a opět jenom zlomek inzulínu.

Potřebujeme tedy lidi dovzdělat o tom, jak zdravý čirok je a vyvinout z něj praktické a chutné pokrmy? Ne, on už pohodlný na přípravu je a chutný je sám o sobě také. Jedno zmáčknutí tlačítka na elektrickém tlakovém hrnci, 2 díly vody na 1 díl čiroku a za 20 minut je hotovo. Můžete si uvařit jednu obří dávku a používat čirok celý týden jako rýži.

Copak se ale dá zbohatnout na tom, že lidé budou jíst nedotčené, celé zrno? Průmysl proto spíše zajímá potenciál čiroku pro využití jako tzv. funkční potraviny či přídavné látky. Věděli jste například, že přidáním čiroku do vepřových nebo krůtích karbanátků můžete potlačit jejich lepenkovou chuť? A proč čirok jíst, když z něj můžete vyrobit bezlepkové pivo?

Jak to tak vypadá, čirok je velmi prospěšný.  Proto bychom měli využít jeho dostupnost a konečně k tomu stolu s čirokem usednout.

Ze serveru NutritionFacts.org

Počet přečtení: 144
Datum: 5. 10. 2023