Šearjašúb (zbytek se vrátí)
Prorok Izajáš byl ženatý a měl dvě děti, které dostaly symbolická jména. Jedno z nich se jmenovalo Maher-šalal Chaš-baz, což znamená „rychlá kořist, chvatný lup“ (Iz 8,1-4; B21). Toto jméno upozorňovalo na blížící se dobytí Asýrií. „Neboť dříve než bude chlapec umět volat ‚otče‘ a ‚matko‘, bude odneseno bohatství Damašku a kořist ze Samaří před krále asyrského“ (8,4). Druhý syn proroka Izajáše a „prorokyně“ (8,3) dostal také zvláštní jméno: Šearjašúb. Význam tohoto jména je „zbytek se vrátí“.
V dnešní době bychom své děti nezatěžovali takovými neobvyklými jmény. Když dnes rodiče zvažují, jaké jméno dát svému synovi nebo dceři, často si vyberou nějaké biblické jméno nebo jméno, které je od tohoto jména odvozeno. Ještě jsem však neslyšel, že by se nějaké dítě jmenovalo Maher-šalal Chaš-baz nebo Šearjašúb. Jak jsme řekli, v biblických dobách měla jména často i jinou funkci. Rodiče nejednou dali svému dítěti jméno, které vyjadřovalo jejich naděje týkající se jeho pozdějšího vývoje nebo které bylo svědectvím o jejich důvěře v Boha. Šearjašúb měl být živým znamením, které mělo každému, s kým přišel do kontaktu, připomínat, že Bůh připravil pro svůj lid dobrou budoucnost. Přestože přijdou různá neštěstí (na to poukazovalo jméno jeho bratra), vše nakonec dobře skončí: zbytek národa bude zachráněn a začne znovu. Naše jméno zřejmě neobsahuje poselství naděje pro lidi v našem okolí. Proto ať náš život vyzařuje naději, kterou můžeme mít všichni: Bůh nás nikdy neopustí!
Pane, věřím, že svůj lid nikdy neopustíš. Pomoz mi, aby můj život vyzařoval tuto naději.
Z knihy Reindera Bruinsmy Tváří v tvář. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.