Segúb (vyvýšený)
Jericho bylo znovu vystavěno v době, kdy nad severním královstvím vládl zlý král Achab. Když Izraelci vešli do zaslíbené země, Jericho bylo prvním městem, které dobyli a zničili. Nyní město stavěli znovu pod vedením Chíela z Bételu. Na konci 16. kapitoly První knihy královské čteme tento záhadný výrok: „V jeho dnech vystavěl Chíel Bételský Jericho. Na Abíramovi, svém prvorozeném, položil jeho základ a na Segúbovi, svém nejmladším, postavil jeho vrata“ (verš 34). Někteří bibličtí komentátoři zastávají názor, že se zde mluví o lidských obětech: oběť přinesli na začátku stavebních prací (Abíram) a obětí Segúba dílo dokončili.
Pro nás je těžké představit si, že ve starověkém světě byly běžnou součástí náboženských rituálů oběti lidí. Byla to jedna z věcí, před kterými se měli Izraelci chránit. Bůh už Abrahamovi jasně řekl, že zavrhuje lidské oběti. Ukázal mu, že on sám se postará o konečnou oběť. Boží Syn byl jedinou lidskou obětí, která byla pro něho přijatelná.
Pro většinu moderních čtenářů je obtížné pochopit starozákonní příběhy, ve kterých museli Izraelci vyhladit celý národ. Možná to trochu usnadní praxe přinášení lidských obětí. Pokud by se totiž náboženské zneužívání, jako například rituální zabíjení Abíramů a Segúbů, stalo běžnou praxí i v Izraeli, víra v izraelského Boha by neměla šanci přežít.
Pane, v Bibli nacházím mnoho věcí, kterým nerozumím. Pomoz mi uvědomit si, že někdy jsou možná potřebná krutá a přísná opatření, aby se zastavilo zlo bujícího modlářství.
Z knihy Reindera Bruinsmy Tváří v tvář. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.